de Gemeenteraad
De gemeenteraad is het hoogste orgaan van de gemeente en vormt de vertegenwoordiging van de bevolking van de gemeente Dalfsen. De raad stelt de kaders vast waarbinnen het gemeentebestuur moet opereren en controleert dat bestuur. De raad heeft in de gemeente Dalfsen 21 leden. De zetels in de raad zijn als volgt verdeeld over de diverse politieke partijen:
Zetelverdeling | 2018-2022 |
---|---|
Gemeentebelangen | 9 |
CDA | 5 |
ChristenUnie | 3 |
Partij van de Arbeid | 2 |
D66 | 1 |
VVD | 1 |
Totaal | 21 |
De raad wordt bijgestaan door de griffier. In Dalfsen was dat in 2020 de heer J. Leegwater. De raadsleden waren in 2020:
Gemeentebelangen
J.G.J. Ramaker, J.G. Ellenbroek, I.G.J. Haarman, G.M.M. Jutten, H.G. Kappert, H.A.J. Kleine Koerkamp, J.W. van Lenthe, H. W. Pessink en J.B. Upper.
CDA
A.J. Ramerman, W. Massier, E. Ruitenberg, R.H. Kouwen en J. Schiphorst-Kijk in de Vegte.
Christen Unie
L.M. Nijkamp, H. Lassche-Visscher en M.V. Veldman (tijdelijke ziektevervanging door D.J. van Gelder sinds 25 september 2020 - niet op de foto)
PvdA
L. Broere en J.J.A. Eilert-Helbrink.
D66
B.H.M. Schrijver.
VVD
G.J. Veldhuis.
het College van Burgemeester en Wethouders
Het bestuur van de gemeente wordt gevormd door het College van Burgemeester en wethouders. Dit college bestaat uit de burgemeester, mevrouw E. van Lente en drie wethouders, de heer R.W.J. van Leeuwen, de heer A. Schuurman en de heer J.W. Uitslag.
De gemeentesecretaris is bij de vergaderingen van het college aanwezig. Zonder diens aanwezigheid kan het college geen besluiten nemen. De gemeentesecretaris treedt tijdens de vergaderingen op als secretaris en adviseur van het college. In de loop van 2020 werd overeenkomstig de afspraken die bij zijn aanstelling waren gemaakt, na zes jaren afscheid genomen van de heer J.H.J. Berends als gemeentesecretaris. In maart 2021 werd als nieuwe gemeentesecretaris benoemd mevrouw S.A.D.C van Geffen. In de tussenliggende periode fungeerde de 1e loco-secretaris de heer H. van der Woude als gemeentesecretaris.
Het college vergadert iedere week op dinsdag. Ieder collegelid is verantwoordelijk voor een aantal specifieke beleidsterreinen (portefeuilles) van de gemeente.
Portefeuilleverdeling college van B&W
Burgemeester drs. E. van Lente
Kabinet en representatie, Dienstverlening, Algemene bestuurlijke aangelegenheden, Openbare orde en veiligheid, Rampenbestrijding, Bestuurszaken en communicatie, Privaatrechtelijke en juridische zaken, Personeel en organisatie, Strategische beleidsvorming, Burgerzaken, Internationale aangelegenheden.
Intergemeentelijke samenwerking, Bestuurlijke vernieuwing, Facilitaire zaken, Informatievoorziening en automatisering.
Wethouder/locoburgemeester drs. R.W.J. van Leeuwen
Financiën, Planning en control, Werkgelegenheid en participatie, Waterbeleid en Waterschap, Klimaatadaptatie, Onderhoud en beheer openbare ruimte (groen en grijs), Grondexploitaties, project Waterfront, Bedrijventerreinen, Structuurvisies, Energiebedrijven, Werkvoorzieningschappen (Larcom), Verkeer en vervoer, Groene en blauwe diensten, Dierenwelzijn.
Wethouder A. Schuurman
Economische zaken, Agrarische zaken en plattelandsvernieuwing, Beheer en onderhoud gemeentelijke gebouwen, Milieu en duurzaamheid, Afvalbeleid, Integrale handhaving, Ruimtelijke ontwikkeling, Volkshuisvesting, Monumenten, Archeologie.
Wethouder drs. J.W. Uitslag
Welzijn, Jeugd(hulp), Gehandicaptenbeleid, Wet Maatschappelijke Ondersteuning, Sport, Sportaccommodaties (beheer), Cultuur, Maatschappelijk werk, Volksgezondheid, Recreatie en toerisme, Onderwijs en educatie, Coördinatie beleid kernen.