Gemeenschappelijke regeling openbaar lichaam
- Verbonden partij Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio IJsselland
Gemeenschappelijke regeling openbaar lichaam
Naam
Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio IJsselland
Website
Financiële gegevens
2018
2019
2020
Eigen vermogen
€ 3.610.938
€ 4.616.540
n.n.b.
Vreemd vermogen
€ 32.076.679
€ 31.042.577
n.n.b.
Resultaat
€ 1.454.308
€ 759.174
n.n.b.
Gemeentelijke bijdrage
€ 1.729.932
€ 1.786.264
€ 1.827.414
Bron
Jaarrekening VRIJ
Beleidsvoornemens
Na een periode van interne focus richt Veiligheidsregio IJsselland zich de komende jaren meer op de buitenwereld en levert daarbij maatwerk in verbinding met de samenleving en onze partners. Doel is de continuïteit van de samenleving binnen de elf gemeenten uit onze regio te waarborgen, niet alleen door rampen te bestrijden, maar ook door ze te voorkomen. Burgers en partners mogen daarbij op haar rekenen als expert, strategische netwerkpartner en adviseur. Maar gelijktijdig worden ze uitgedaagd om zelf een actieve bijdrage te leveren aan een veilig IJsselland.
Hoe ze dat gaan doen is beschreven in de Strategische Beleidsagenda 2019-2023 (inclusief Risicoprofiel). Hierin zijn de missie en visie van de Veiligheidsregio IJsselland als volgt verwoord:Missie: (Waarom bestaan wij?)
Versterken van veiligheid in de fysieke leefomgeving: risico’s beperken waar het kan en incidenten bestrijden waar het moet.Visie: (Hoe realiseren wij onze missie?)
Wij:
• kennen de risico’s en communiceren hierover naar de inwoners van IJsselland;
• maken gebruik van het vakmanschap van integere medewerkers;
• verbinden ons in het netwerk door samenwerking met burgers en partners;
• adviseren over en denken mee in de veiligheidsvraagstukken door de inbreng van onze kennis en kunde en wij stimuleren zelfredzaamheid van inwoners en bedrijven;
• bereiden ons voor op mogelijke incidenten, ook samen met onze partners;
• bestrijden incidenten wanneer ze zich voordoen en coördineren de inzet.Ontwikkelingen
In de Strategische Beleidsagenda 2019-2023 worden de volgende externe ontwikkelingen benoemd:
- De regio heeft te maken met nieuwe risico’s door gebruik van digitale technologieën (o.a. invloed social media, cyberaanvallen)
- De regio heeft te maken met veranderende risico’s door klimaatverandering (bv. extreem weer, wateroverlast)
- De regio heeft te maken met nieuwe of complexere risico’s door demografische veranderingen (bv. het aantal zelfstandig wonende kwetsbare inwoners die extra hulp nodig hebben bij rampen of crises neemt toe, steeds meer verkeerstromen en ‘hoog-risico-evenementen’ met grotere kans op verstoringen.
- Risico’s zijn steeds vaker regio-overstijgend
- Burgers en bedrijven informeren zich steeds vaker via nieuwe kanalen over veiligheid in de regio (bv. social media)
- Burgers voelen zich steeds veiliger, maar verwachten steeds meer van de overheid bij rampen en crises (Burgers willen veel vrijheid van handelen, maar ook dat de overheid krachtig optreedt bij rampen en crises. Burgers en bedrijven verwachten snel concrete informatie van overheden tijdens en vóór een crisis.
- Gemeenten in de regio willen veiligheid dicht bij burgers organiseren
- Overheden verlangen dat burgers en bedrijven meer bijdragen aan veiligheid (Gemeenten en veiligheidsregio’s willen zelfredzaamheid van burgers en bedrijven vergroten, zoals via voorlichting).
- Overheden veranderen wet- en regelgeving waar veiligheidsregio’s aan moeten voldoen (Invoering van de Omgevingswet in 2021 vergroot de diversiteit in lokale regels waar VRIJ mee te maken heeft. Overheden verscherpen milieunormen, zoals voor duurzaam grondwater- en energiegebruik).
- Het Rijk stimuleert dat veiligheidsregio’s meer samenwerken.
Risico's
De Veiligheidsregio heeft een risicoprofiel opgesteld om de risico’s van de organisatie in kaart te brengen. De tien risico’s met de meeste invloed op de hoogte van de benodigde weerstandscapaciteit zijn: Grootschalige/langdurige inzet, stijgende rentepercentages, fiscale controles, stijgende pensioenpremies, datalek, transitie meldkamer, besluiten van het Veiligheidsberaad met financiële of personele gevolgen, marktontwikkelingen oefentrajecten, wijzigingen in beleid of financiering van de Rijksoverheid en complexiteit Europese aanbestedingen.
Naast de top tien risico’s speelt voor de Veiligheidsregio de mogelijke salariëring van het vrijwillige brandweerpersoneel als gevolg van een uitspraak van het Europese Hof. Er is een risico dat elementen in de rechtspositie van de brandweervrijwilligers in strijd zijn met de normen uit Europese en internationale regelgeving en jurisprudentie van het Europese hof. Dit vraagt nader onderzoek. In den lande circuleren percentages van 25 tot 40% als mogelijke meerkosten als gevolg van het omzetten van vrijwilligheid in een vorm van dienstverband. Voor de Veiligheidsregio zou dat in de range kunnen liggen van € 1.000.000 – € 1.600.000 op jaarbasis bij een gelijkblijvend voorzieningenniveau. Voor Dalfsen is, als dit bedrag niet als taakstelling binnen de begroting van de Veiligheidsregio wordt opgelost, een bedrag van € 50.000 tot € 80.000.Op basis van alle risico’s met bijbehorende inschatting is een analyse gemaakt van de benodigde weerstandsvermogen, dat op basis van een zekerheidspercentage van 90%, € 1,18 miljoen zou moeten bedragen. De benodigde weerstandscapaciteit ligt in de lijn der verwachting op basis van de bedragen die andere veiligheidsregio’s hanteren.
De Veiligheidsregio IJsselland heeft op 31-12-2018 een weerstandsvermogen van één miljoen euro, dat geeft een betrouwbaarheid van 85%. Op basis van het huidige risicoprofiel is de beschikbare weerstandscapaciteit iets te laag. Het is echter wel raadzaam definitieve uitspraken pas te doen wanneer enige ervaring is opgedaan met de gevolgde werkwijze in het benoemen en inschatten van risico’s door de Veiligheidsregio.
Op het moment dat zich risico’s voordoen en/of er sprake is van een eventueel exploitatietekort kan de gemeente hiervoor worden aangesproken. - Verbonden partij Gemeenschappelijke regeling GGD IJsselland
Naam
Gemeenschappelijke regeling GGD IJsselland
Website
Financiële gegevens
2018
2019
2020
Eigen vermogen
€1.322.000
€ 1.368.000
n.n.b.
Vreemd vermogen
€ 5.512.000
€ 5.283.000
n.n.b.
Resultaat
€ 1.692.000
€ 1.055.000
n.n.b.
Gemeentelijke bijdrage
€ 956.000
€ 1.109.012
€ 1.097.244
Bron
Beleidsvoornemens
“GGD IJsselland, voor een gezonde samenleving”. Zo luidt de missie van GGD IJsselland. Voor de lopende bestuursperiode (2018 tot 2023) is door het bestuur van de GGD een strategische beleidsagenda opgesteld: “Beweging vanuit regie” Deze bevat de beleidsvoornemens en beoogde effecten in vijf programmalijnen:
1: Versterken publieke gezondheid
2: Jeugd en kansrijke start
3: Psychische gezondheid
4: Gezonde leefomgeving
5: Gezond ouder wordenOntwikkelingen
Zie beleidsvoornemens. De hier genoemde programmalijnen worden opgepakt.
2020 was voor de GGD een bijzonder jaar vanwege de corona crisis. De GGD heeft veel nieuwe taken gekregen en is in omvang ongeveer verdubbeld. Door de coronacrisis heeft de GGD veel meer kosten gemaakt. De verwachting is dat al deze kosten door het Rijk gecompenseerd worden.
Risico's
De gemeente betaalt een bijdrage per inwoner voor de basisproducten die voor alle gemeenten gezamenlijk worden uitgevoerd (inwonersbijdrage). GGD IJsselland voert een actief financieel risicobeleid. De weerstandscapaciteit wordt geëvalueerd op basis van een financiële risico-inventarisatie. De beschikbare weerstandscapaciteit is op basis van het risicoprofiel van de GGD voldoende en binnen de afgesproken norm. Indien de weerstandscapaciteit niet te voldoet, dan kan de gemeente worden aangesproken naar rato van het inwonertal op een eventueel exploitatietekort (Dalfsen 5,4%). Additionele producten worden gefinancierd door de gemeenten die deze taken afnemen. Sinds 2013 is in de tarieven van de GGD een opslag verwerkt voor de dekking van de risico's. De risicocomponent in het tarief wordt gereserveerd voor dekking van eventuele frictiekosten die uit additionele taken kunnen voortvloeien. Risico's voor additionele producten kunnen niet ten laste komen van alle gemeenten in de gemeenschappelijke regeling.
In 2020 heeft de GGD veel meer kosten gemaakt door corona. De verwachting is dat alle kosten door het Rijk gecompenseerd worden.
- Verbonden partij Omgevingsdienst IJsselland
Naam
Omgevingsdienst IJsselland
Website
Financiële gegevens
2018
2019
2020
Eigen vermogen
€ 0
€ 401.750
€ 327.018
Vreemd vermogen
€ 2.102.779
€ 2.179.384
€ 4.409.109
Resultaat
€ 755.258
€ 4.690
€ 312.837
Gemeentelijke bijdrage
€ 478.231
€ 478.481
€ 477.913
Bron
Jaarrekening 2020 Omgevingsdienst
Beleidsvoornemens
Een klant- en oplossingsgerichte werkwijze, dat is wat de eenduidige aanpak van de Omgevingsdienst IJsselland kenmerkt. De onafhankelijke experts wegen maatschappelijke belangen zorgvuldig af en vervullen een verbindende rol in het krachtenveld. Doel is om een optimale balans aan te brengen tussen een duurzame leefomgeving en nieuwe initiatieven. De missie van de Omgevingsdienst is daarom:
Waarborgt de leefomgeving, versterkt bedrijven.
De Omgevingsdienst wil voorop lopen met vernieuwende werkmethoden, actuele expertise en moderne ICT-voorzieningen. De Omgevingsdienst wil een hoogwaardige bijdrage leveren aan een veilige, gezonde, aantrekkelijke en duurzame omgeving om in te wonen, werken en leven. Onder het motto ‘Lokale binding, regionale bundeling’ combineert de Omgevingsdienst nabijheid met schaalvergroting. De verbinding van kwaliteitsverbetering en efficiencywinst komt zo binnen bereik. De Omgevingsdienst is een betrouwbare partner in de keten met het Openbaar Ministerie (OM), politie, Gemeentelijke Gezondheidsdienst (GGD) en Veiligheidsregio (VR) en een samenwerkingspartner van de waterschappen in Overijssel. De Omgevingsdiensten die zijn ontstaan hebben het doel om meerwaarde te creëren op het gebied van de fysieke leefomgeving. De Omgevingsdienst wil van toegevoegde waarde zijn voor het bedrijfsleven, de inwoners en de leefomgeving van IJsselland.
Het managementteam geeft in de eerste drie jaar (2018-2020) prioriteit aan de ontwikkelopgaven:
• borgen en doorontwikkelen van politieke sensitiviteit en lokale binding;
• vormen van één organisatie, en
• anticiperen op inwerkingtreding Omgevingswet, wet VTH, wet Natuurbescherming en wet Kwaliteitsborging voor het Bouwen.Ontwikkelingen
Er zijn op het werkveld van de Omgevingsdienst IJsselland veel nieuwe ontwikkelingen, zoals de komst van de Omgevingswet met het bijbehorende Digitale Stelsel Omgevingswet (DSO) en de opgaven op het gebied van duurzaamheid en klimaatadaptatie. Ook de sanering van asbestdaken in Overijssel is een dossier dat aandacht vraagt, ondanks dat er nog geen wettelijk verbod is. In overleg met de 12 deelnemers zet de Omgevingsdienst haar kennis en expertise in om op deze dossiers de gewenste resultaten te boeken. De primaire meerwaarde van de Omgevingsdienst is gelegen in de uitvoering van vergunningverlening, toezicht en handhaving van de milieutaken. In het derde bestaansjaar (2020) gaat de Omgevingsdienst verder met de eerder genoemde ontwikkelopgaven om te bouwen aan een efficiënte Omgevingsdienst, die goed uitgerust is voor de door de gemeenten gemandateerde taken. Zoals al eerder in gang gezet, wordt in 2020 de samenwerking met de Veiligheidsregio en de GGD verder geïntensiveerd. Deze gemeenschappelijke regelingen zijn ook actief in het fysieke domein. Een andere uitdaging wordt de overgang van inputfinanciering naar outputfinanciering, in het bedrijfsplan is vastgelegd dat de Omgevingsdienst vanaf 2020 geleidelijk overgaat op de methodiek van outputfinanciering.
Risico's
Er is een toenemende druk op de organisatie van de Omgevingsdienst vanwege de groei van de economie. Deze brengt meer bedrijvigheid met zich mee, met als gevolg dat er significant meer inzet nodig is vanuit het werkveld vergunningverlening, toezicht/handhaving en advies (VTH). Er zijn bovendien op het werkveld van de Omgevingsdienst veel nieuwe ontwikkelingen, zoals hierboven geschetst. Datakwaliteit en daaromheen het hele ICT-thema is een kwetsbaar gegeven. De invoering van een nieuw systeem IJVI ging gepaard met de nodige struikelblokken m.b.t. dataconversie, uniformering etc. Dit blijft een punt van aandacht, hoewel de voortgang in 2019 positief te duiden is. Het systeem IJVI wordt door verschillende gemeenten ook toegepast voor overige Wabo-taken. Wij hebben hier een voorbehoud in gemaakt en gekozen om dit systeem i.v.m. alle risico’s vooralsnog niet aan te schaffen.
In juni 2018 stelde het Algemeen Bestuur de documenten nota ‘Kaders weerstandsvermogen’ en nota ‘Weerstandsvermogen’ vast. De laatstgenoemde nota gaat vooral in op de capaciteit van het weerstandsvermogen, het risicomanagement en de risico-inventarisatie. De risico’s zijn financieel gekwantificeerd. Deze financiële vertaling vormt de basis voor de hoogte van de algemene reserve. Dit resulteert in een benodigd weerstandsvermogen van € 311.000 en bedraagt hiermee ongeveer 3% van de begroting. Het risicomanagement is onderdeel van de planning- en controlcyclus.
De opgave van de deelnemers aan de Omgevingsdienst is om met ingang van 2020 vier jaar lang 2% besparing op de begroting te realiseren bij een gelijkblijvend werkaanbod. Voor het realiseren van deze opgave zijn de eerste aandachtspunten het verder uniformeren van processen en het efficiënter werken. Het doorontwikkelplan, dat eind 2019 vastgesteld moet worden volgens het vastgestelde bedrijfsplan 2016, zal een concretere invulling geven aan de doelstelling. Het opnemen van de besparingsdoelstelling zonder een concrete invulling geeft een risico op het gebied van de realisatie en beheersing.
- Verbonden partij GBLT
Naam
GBLT
Website
Financiële gegevens
2018
2019
2020
Eigen vermogen
€ 0
€ 0
€ 0
Vreemd vermogen
€ 4.282.000
€ 6.298.000
€ 4.648.000
Resultaat
€ 1.460.000
€ 2.064.000
€ 4.338.000
Gemeentelijke bijdrage
€ 425.401
€ 465.212
€ 450.340
Bron
Jaarrekening GBLT
Beleidsvoornemens
GBLT kent geen bevoegdheid om beleid vast te stellen. Beleidsvorming is een taak voor alle individuele deelnemers.
Kwaliteit van dienstverlening is aangewezen als ontwikkelstrategie voor GBLT. Het algemeen bestuur heeft dat benoemd en vanaf 2017 is gestart om die ambitie vorm te geven, o.a. door het aantrekken van gekwalificeerde medewerkers en inzet van speciale software. Het aantrekken van de medewerkers is gebeurd voor de processen van waarderen, business control en informatie.Het Algemeen Bestuur heeft in 2020 een voorlopige positiebepaling van GBLT vastgesteld. De uitgangspunten van deze positiebepaling zijn in januari 2020 via het RIS met de raad gedeeld. In 2020 is hier een vervolg aangegeven en is gestart met een bestuurlijke werkgroep, waarbij de volgende onderwerpen aan bod komen:
• stemverhoudingen;
• bijdrage verordening;
• bestuurlijke slagkracht;
• aanpassing Wet Gemeenschappelijke Regelingen en
• AVG.Ontwikkelingen
GBLT heeft ambities geformuleerd met een horizon tot 2022 waarbij ze aansluiten bij de strategische doelen van de organisatie. De thema's vanuit de strategische doelstellingen zijn:
1. Belastingaanslagen juist, volledig en tijdig, opgelegd en geïnd.
2. Toonaangevende kwaliteit van klantbeleving.
3. Informatiepositie van opdrachtgevers realiseren.
4. Medewerkers in beweging.
5. De ontwikkeling van de digitale overheid mede vormgeven.
6. Daling van maatschappelijke kosten mogelijk maken.Verder is in 2020 een proces opgestart voor aanpassing van de Gemeenschappelijke Regeling van GBLT. Het onderwerp AVG wordt daarin meegenomen. Ook heeft GBLT aandacht voor sociaal incasseren en zijn er in 2020 verschillende pilots uitgevoerd. De insteek is om niet-betalers vroegtijdig te benaderen en in gesprek te gaan om betalingsproblemen te voorkomen. Dit gesprek kan o.a. leiden tot een betalingsregeling of toekenning van kwijtschelding.
Risico's
Het grootste risico betreft een tijdige en volledige oplegging en afdracht aan de gemeente van de diverse gemeentelijke belastingen door GBLT. In de dienstverlening overeenkomst zijn afspraken gemaakt over tijdstip van oplegging en afdracht van de belastingen. In de tussentijdse rapportages wordt de voortgang gemonitord en zo nodig actie ondernomen.
GBLT werkt in opdracht van en voor rekening en risico van de deelnemende overheden. Dat betekent dat de begrotingsresultaten worden verrekend met de deelnemers. Het betekent ook dat GBLT geen weerstandsvermogen heeft om tegenvallende resultaten op te vangen. De keerzijde is dat de gemeente zelf weerstandsvermogen dient aan te houden voor de risico's van GBLT. In dit kader is een niet adequate interne beheersing van GBLT een risico voor de gemeente.
Om dit te bereiken heeft GBLT risicomanagement ontwikkeld, wat een integraal onderdeel is van de planning en control cyclus en waar gedurende het jaar twee keer over wordt gerapporteerd.
Indien de kwaliteit van GBLT niet op orde is, kan dit de burger raken voor wat betreft de dienstverlening. Daarnaast loop de gemeente dan het risico op lagere belastingopbrengsten. Op dit punt vindt sturing plaats op de afgesloten dienstverleningsovereenkomst.
Gemeenschappelijke regeling centrumregeling
- Verbonden partij Gemeenschappelijke regeling sociale recherche IJssel - Vechtstreek
Gemeenschappelijke regeling centrumregeling
Naam
Gemeenschappelijke regeling sociale recherche IJssel - Vechtstreek
Website
Financiële gegevens
2018
2019
2020
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
Resultaat
Gemeentelijke bijdrage
€ 32.908
€ 45.862
€ 32.400
Bron
Beleidsvoornemens
De Sociale recherche IJssel-Vechtstreek zal meer aandacht geven aan de ontwikkelingen op het gebied van internetonderzoeken. Om de samenwerking met partners te bevorderen wordt een samenwerkingsovereenkomst met de politie gesloten om uitkeringsfraude te bestrijden.
Ontwikkelingen
In de praktijk werd de sociale recherche alleen ingezet in het kader van de Participatiewet. Besloten is het de sociale recherche ook in te zetten voor het rechtmatigheidstoezicht voor de Wmo.
Risico's
De inschatting is dat er van risico's zowel bestuurlijk als financieel geen sprake is.
Gem. regeling bedrijfsvoeringsorganisatie
- Verbonden partij Bedrijfsvoeringsorganisatie regionaal serviceteam jeugd IJsselland (BVO RSJ IJsselland)
Gem. regeling bedrijfsvoeringsorganisatie
Naam
Bedrijfsvoeringsorganisatie regionaal serviceteam jeugd IJsselland (BVO RSJ IJsselland)
Website
Financiële gegevens
2018
2019
2020
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
Resultaat
Gemeentelijke bijdrage
€ 99.986
€ 92.245
€ 71.811
Bron
Beleidsvoornemens
De uitvoeringsorganisatie fungeert met name als inkooporganisatie, contractbeheer en regionale beleidsondersteuning van de gemeenten en kent geen bevoegdheid om beleid vast te stellen.
Ontwikkelingen
Het inkoopmodel jeugd wordt doorontwikkeld in de komende jaren (invoering 2022). RSJ ondersteunt implementatie. Tevens wordt zorggedragen voor doorontwikkeling van het monitoring systeem (RIJM) en vindt coördinatieplaats op de regionale transformatie jeugdhulp. Het RSJ is de centrale inkooporganisatie jeugdhulp voor de elf regiogemeenten.
Risico's
De gemeenschappelijke regeling heeft geen weerstandsvermogen. Een nadelig of voordelig exploitatieresultaat komt voor rekening van, respectievelijk ten goede aan, de deelnemende gemeenten. Dit is een risico voor de gemeente. Het hier bedoelde risico heeft uitsluitend betrekking op de kosten van de RSJ, niet op kosten voor de daadwerkelijke zorg.
- Verbonden partij Shared Service Centrum Bedrijfsvoering ONS (SSC ONS)
Naam
Shared Service Centrum Bedrijfsvoering ONS (SSC ONS)
Website
https://www.ssc-ons.nl/
Financiële gegevens
2018
2019
2020
Eigen vermogen
€ 200.000
n.n.b.
Vreemd vermogen
€ 7.640.937
n.n.b.
Resultaat
-/- € 142.208
n.n.b.
Gemeentelijke bijdrage
n.v.t.
€ 232.582
€ 1.221.820
Bron
Beleidsvoornemens
Uitgangspunten voor de komende jaren zijn continuering en verbetering van de huidige dienstverlening en klanttevredenheid.
Ontwikkelingen
In 2020 is gemeente Westerveld toegetreden tot SSC-Ons en zijn voorbereidingen getroffen voor de toetreding van de gemeente Zwartewaterland per 1 januari 2021
Risico's
Het ONS voert cruciale basistaken voor de bedrijfsvoering van de gemeente uit. De vijf deelnemende partners sturen hierop, inclusief de beheersing van risico’s.
Het SSC ONS mag een weerstandsvermogen van maximaal 5% van de jaaromzet opbouwen. Als de gekwantificeerde risico’s hoger zijn dan 5% van de jaaromzet, dient het weerstandsvermogen daarop te worden aangepast
Stichting
- Verbonden partij Stichting Dalfsen Werkt
Stichting
Naam
Stichting Dalfsen Werkt
Website
Financiële gegevens
2018
2019
2020
Eigen vermogen
€ 105.000
€ 111.912
€
Vreemd vermogen
0
Resultaat
0
Gemeentelijke bijdrage
€ 3.398.928
€ 3.690.411
€ 3.369.367
Bron
jaarrekening 2020
Beleidsvoornemens
De stichting stelt geen beleid vast.
Ontwikkelingen
Eind 2020 zijn nieuwe contracten afgesloten met de SW bedrijven Larcom en Tiem. Beide contracten hebben een looptijd van één jaar. In deze contracten zijn nieuwe afspraken gemaakt over de monitoring en sturing. Daarbij ligt de focus op het in 2019 geformuleerde nieuwe uitgangspunt waarin aandacht is voor het belang van maatschappelijke participatie naast het maximaal haalbare in werk.
In 2021 wordt een kwaliteitsmeting verricht waarmee verder inzicht wordt verkregen in de uitvoering van de WSW bij de gecontracteerde SW bedrijven Larcom en Tiem. De outcome hiervan wordt meegenomen in de nieuw af te sluiten contracten voor 2022 en verder.Daarnaast wordt in 2021 een Strategische Personeelsplanning (SPP) uitgevoerd voor de SW-ers die via Stichting Dalfsen Werkt zijn gedetacheerd naar het wijkteam SDW van de eenheid OR van de gemeente Dalfsen.
Tot slot wordt in 2021 verder gewerkt aan de uitwerking en implementatie van nieuwe regelgeving rondom het tijdelijk detacheren van personen (PW).
Risico's
De stichting fungeert enkel als werkgever van de SW-ers en –voor maximaal 2 jaar- voor inwoners die vanuit de Participatiewet via SDW worden gedetacheerd bij reguliere werkgevers. De financiële afhandeling van de stichting vindt plaats door de gemeente. De stichting wordt in het kader van de vennootschapsbelasting gevolgd.
Vanaf 1 juli 2015 zijn de salariskosten toegerekend aan Stichting Dalfsen Werkt.
Op moment dat de begrote inleenvergoeding van de diverse werkgevers achterblijft bij de begroting, ontstaat een financieel risico. Dit komt ten laste van het budget Arbeidsparticipatie van de gemeente. Voor de SW-ers die bij SW bedrijf Larcom gedetacheerd zijn geldt dat dit inleenrisico is afgedekt middels de eind 2020 afgesloten concessieovereenkomst. Een dergelijke constructie is juridisch bij Tiem niet mogelijk gezien de organisatiestructuur en verwevenheid met de gemeente Zwolle. - Verbonden partij Stichting Administratiekantoor Dataland
Naam
Stichting Administratiekantoor Dataland
Website
Financiële gegevens
2018
2019
2020
Eigen vermogen
€ 112.313
422.077
n.n.b.
Vreemd vermogen
€ 463.084
476.952
n.n.b.
Resultaat
€ 638.516 -/-
309.764
n.n.b.
Gemeentelijke bijdrage
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Bron
Beleidsvoornemens
Door de komst van de verschillende geo-basisregistraties zijn vele basisgegevens als open data voor een ieder beschikbaar. Hierdoor heeft Dataland als verstrekker van objectgegevens voor gemeenten geen bestaansrecht meer, en is besloten om de overige taken van Dataland onder te brengen bij het Kadaster en de VNG (o.a. aanbieden van cursussen en het secretariaat van de kennisbank (Gemeentelijk Geo Beraad)).
Ontwikkelingen
Door het bestuur van de vennootschap is in 2019 het besluit genomen tot een overname en afbouw van haar activiteiten. Dit besluit is tevens door de certificaathouders van de vennootschap goedgekeurd. Het bestuur heeft uitgesproken de activiteiten uiterlijk eind december 2021 of zoveel mogelijk eerder te hebben overgedragen of hebben afgebouwd. Hierna zal de vennootschap worden geliquideerd. De verwachting is dat de onderneming met de toekomstige kasstromen deze beëindiging uit eigen middelen kan financieren. De verschillende activiteiten die Dataland uitvoert op het gebied van cursussen en de kennisbank (Gemeentelijk Geo Beraad) zullen worden overgedragen aan het Kadaster en de VNG.
Risico's
Het financieel risico is laag en beperkt zich tot het in certificaten geïnvesteerde bedrag.
Naamloze Vennootschap
- Verbonden partij N.V. Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
Naamloze Vennootschap
Naam
N.V. Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
Website
Financiële gegevens
2018
2019
2020
Eigen vermogen
€ 4.991 mln
€ 4.887 mln
€ 5.097 mln
Vreemd vermogen
€ 132.518 mln
€ 144.802 mln
€ 155.262 mln
Resultaat
€ 337 mln
€ 163 mln
€ 221 mln
Gemeentelijke bijdrage
Bron
Jaarrekening BNG
Beleidsvoornemens
BNG Bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger.
Ontwikkelingen
Op 1 april 2020 heeft de ECB aan kredietinstellingen die onder haar toezicht staan een dringende aanbeveling uitgevaardigd om dividenduitkeringen op te schorten tot in elk geval 1 oktober 2020, dan wel dividenduitkeringen over 2019 geheel te schrappen. Achtergrond hiervan is de significante schok die de coronapandemie de economie toebrengt en de rol die voor banken is voorzien om de effecten daarvan zoveel als mogelijk te mitigeren. De toezichthouder verwacht van banken dat zij zich tot het uiterste inspannen om hun klanten te helpen en hun vermogen maximaal beschikbaar houden om te investeren in de kredietverlening aan hun klanten. Dit heeft de Raad van Commissarissen (RvC) en de Raad van Bestuur (RvB) in het voorjaar van 2020 doen besluiten de betaling door BNG Bank van het dividend over 2019 uit te stellen tot in elk geval 1 oktober 2020.
Eind 2020 verzocht de ECB de aanbeveling van 1 april 2020 in ieder geval te verlengen tot 31 december 2020. De RvC en RvB hebben deze aanbeveling overgenomen. Wel heeft de BNG de ECB gewezen op de karakteristieken van BNG Bank en dat een spoedige uitkering van dividend juist zeer in de rede zou liggen. De ECB heeft in een reactie op de brief van BNG Bank aangegeven de bijzondere positie van de sectorbank te begrijpen, maar aan het generieke karakter van haar aanbeveling te willen vasthouden. Overigens stelt de ECB met nadruk, dat de aanbeveling zowel uitzonderlijk is als een tijdelijk karakter heeft.In reactie op het standpunt van de ECB hebben de RvC en de RvB van BNG Bank zich opnieuw beraden over het moment waarop de bank tot uitkering van het dividend over 2019 kan overgaan. Gezien het dringende karakter van de ECB-aanbeveling hebben de RvC en de RvB besloten de betaling door BNG Bank van het dividend over 2019 opnieuw uit te stellen, tot in elk geval na 31 december 2020. Het is en blijft de uitdrukkelijke intentie van de RvC en de RvB om het dividend na de genoemde datum uit te keren. Begin februari 2021 heeft de BNG aangegeven een deel van het goedgekeurde dividend over 2019 in maart 2021 uit te keren. Het resterende bedrag aan dividend blijft gereserveerd voor uitkering op een later moment.
Risico's
Voor de gemeente bestaat net als bij deelname in andere vennootschappen formeel het risico van het verliezen van geïnvesteerd kapitaal. Dit risico wordt als verwaarloosbaar gekwantificeerd. Daarnaast is het belangrijkste risico op dit moment lagere dividenduitkeringen dan voorzien. De gemeente Dalfsen heeft met 33.735 aandelen 0,0606% aandelen BNG.
- Verbonden partij Vitens N. V.
Naam
Vitens N. V.
Website
Financiële gegevens
2018
2019
2020
Eigen vermogen
€ 533,1 mln
€ 533,3 mln
n.n.b.
Vreemd vermogen
€ 1.233,5 mln
€ 1.293 mln
n.n.b.
Resultaat
€ 45,3 mln
€ 41,4 mln
n.n.b.
Gemeentelijke bijdrage
Bron
Beleidsvoornemens
Vitens wil een bijdrage leveren aan het verlagen van de maatschappelijke kosten en dit is verankerd in de continuïteitsdoelstelling en strategie van Vitens. Het beleid is gebaseerd op een drietal lijnen: zo laag en stabiel mogelijke tarieven, continuïteit van de onderneming (solvabiliteit > 30%) en dividend (maximaal 50% van het netto resultaat). De doelstelling, die in de AvA van 14 juni 2012 is vastgesteld om de solvabiliteit op een minimumniveau van 30% te laten uitkomen geldt nog steeds. In het financiële beleid is het versterken van de solvabiliteit als eerste prioriteit opgenomen.
In het voorjaar van 2017 is een vernieuwde strategie vastgesteld voor de periode 2018-2020. Deze is vastgelegd in het strategisch document: ‘Samen in beweging voor mens en leefomgeving’. Alles wat Vitens doet, komt voort uit onderstaande strategische agenda’s:- 24/7 betrouwbaar en betaalbaar;
- Vitenser sterk in je werk;
- Meer gemak voor de klant;
- Voldoende beschikbare schone bronnen.
Ontwikkelingen
In de Aandeelhoudersvergadering van 12 juni 2019 is besloten tot een herziening van het financieel beleid met ingang van 2020. Dit vanwege de ontwikkelingen van een verhoogd investeringsniveau en daardoor een toename van rentedragende schulden. Het beleid doet recht aan vigerende wet- en regelgeving compliance), het belang van de klant en aandeelhouders en is realistisch voor Vitens. Het wordt van kracht vanaf 2020.
Het financiële beleid kent de volgende elementen:- Continuïteit: De solvabiliteit is vastgesteld op een eigen vermogen minimaal gelijk aan 30% van het balanstotaal en de omvang van de rentedragende schulden is gelijk of lager dan het voorgaande jaar.
- Tarieven: Vitens streeft naar zo laag mogelijke drinkwatertarieven, onder voorwaarde dat aan de continuïteitsdoelstelling en vigerende wet- en regelgeving wordt voldaan. Uitgangspunt hierbij is een bedrijfsresultaat (EBIT) dat jaarlijks wordt begroot op het niveau van het vastgestelde maximaal toegestane WACC-percentage.
- Dividend: Het dividend wordt gerelateerd aan het nettoresultaat en bedraagt maximaal 50% van het nettoresultaat. Rand voorwaardelijk hierbij is de continuïteitsdoelstelling (minimum van 30% solvabiliteit).
Doordat de solvabiliteit bij de jaarrekening 2019 lager was dan 30% is er over 2019 (te ontvangen in 2020) geen dividend uitgekeerd door Vitens. Gelet op het hoge investeringsniveau en het te hanteren WACC percentage, is de verwachting dat er de komende jaren er geen sprake zal zijn van een dividenduitkering aan de aandeelhouders.
Risico's
Voor de gemeente Dalfsen bestaat formeel het risico van het verliezen van het geïnvesteerd kapitaal. Dit risico kan als verwaarloosbaar worden gekwantificeerd.
Daarnaast is het belangrijkste risico op dit moment lagere dividenduitkeringen. Het dividend wordt gerelateerd aan het netto resultaat. Het bedrag aan dividend dat wordt uitgekeerd bedraagt op basis van het huidige beleid maximaal 50% van het netto resultaat.Daarnaast is er nog een achtergestelde lening met een looptijd van 15 jaar waar de gemeente jaarlijks rente over ontvangt. Deze lening wordt in 2021 afgelost. In geval van faillissement bestaat het risico dat de gemeente deze lening niet terug ontvangt. Dit risico wordt als zeer laag geschat.
De gemeente Dalfsen heeft 0,55% van de aandelen Vitens.
- Verbonden partij Wadinko N. V.
Naam
Wadinko N. V.
Website
Financiële gegevens
2018
2019
2020
Eigen vermogen
€ 68 mln
€ 68,9 mln
n.n.b.
Vreemd vermogen
€ 1,5 mln
€ 1,6 mln
n.n.b.
Resultaat
€ 1,5 mln
€ 2,1 mln
n.n.b.
Gemeentelijke bijdrage
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Bron
Beleidsvoornemens
Wadinko continueert het huidige beleid en wil groei en innovatie in de regio bevorderen. Het streven is dat de Wadinko participaties over vijf jaar een substantieel hogere omzet hebben dan nu en dat er over 5 jaar beduidend meer mensen werken bij de Wadinko bedrijven dan nu. Wadinko streeft een goede spreiding van haar investeringen in het werkgebied na. Wadinko richt zich bij voorkeur op de maakindustrie en zakelijke dienstverlening. Het doel is maximaal 2-3 nieuwe participaties en 1 - 2 exits per jaar. Om de groeiambitie te realiseren zal de initiële investering per participatie stijgen. Daarnaast wil men meer investeren in bestaande participaties om groei en innovatie te ondersteunen. De innovatie en samenwerking tussen bedrijven en derden wordt gestimuleerd en daarvoor wordt ook geld gereserveerd.
Ontwikkelingen
Wadinko gaat de komende jaren meer investeren in human capital. Dit omdat ondernemers juist daarmee extra waarde kunnen creëren en wordt ingezet op leiderschap en talentontwikkeling voor alle niveaus binnen organisaties.
Eind 2020 zijn de statuten gewijzigd. Dit betrof vooral wettechnische aanpassingen en actualisaties aan de bestaande praktijk. Dit was mede ingegeven door een lening van de provincie Overijssel aan Wadinko, zodat er meer armslag komt om de gewenste doelen te kunnen realiseren.Risico's
Het aandeel van de gemeente Dalfsen is beperkt. Dalfsen bezit 75 van de totaal 2.389 geplaatste aandelen (3,14%). Gelet op het financiële belang dat de gemeente heeft (€ 7.500) in combinatie met de zeggenschap (3,14%) is het risico van deze deelname verwaarloosbaar.
- Verbonden partij Enexis Holding N. V.
Naam
Enexis Holding N. V.
Website
Financiële gegevens
2018
2019
2020
Eigen vermogen
€ 4.024 mln
€ 4.112 mln
€ 4.116 mln
Vreemd vermogen
€ 3.691 mln
€ 4.146 mln
€ 4.635 mln
Resultaat
€ 319 mln
€ 210 mln
€ 108 mln
Gemeentelijke bijdrage
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Bron
jaarverslag Enexis
Beleidsvoornemens
De vennootschap heeft ten doel het realiseren van een duurzame energievoorziening door state of the art dienstverlening en netwerken en door regie te nemen in innovatieve oplossingen. Dit om de energietransitie te versnellen én excellent netbeheer uit te voeren.
Deze doelen worden gerealiseerd op basis van de volgende strategieën:- Netwerk en dienstverlening tijdig gereed voor veranderingen in de energiewereld;
- Betrouwbare energievoorziening;
- Excellente dienstverlening: hoge klanttevredenheid en verlaging kosten;
- Samen met lokale partners Nederlandse klimaatdoelen realiseren;
- Innovatieve, schaalbare oplossingen om de energietransitie te versnellen.
Ontwikkelingen
Er is sprake van een toename van het werkpakket door de energietransitie.
Een andere uitdaging zijn de langetermijninvesteringen voor duurzame aansluitingen terwijl het ontwerp van het nieuwe energiesysteem nog niet klaar is. Samen met gemeenten en provincies werkt Enexis aan Regionale Energie Strategieën, een lokaal ontwerp van het energiesysteem van de toekomst. In alle gebieden pleit Enexis voor het meest efficiënte energiesysteem, met duurzame elektriciteit, duurzaam gas én duurzame warmte. Zo wordt de bestaande infrastructuur benut en houdt de transitie vaart. De vraag van consumenten en bedrijven neemt sterk toe en de terug levering aan het net is in de afgelopen vijf jaar ruim verdrievoudigd.
Enexis staat voor grote toekomstige investeringen, waarbij sprake is van een stijging van bijna 30% van het investeringsniveau. In 2020 is hiervoor een aandelenemissie geweest, waarbij de bestaande aandeelhouders naar verhouding van hun aandelenpakket aandelen konden kopen. In de raadsvergadering van juli 2020 is besloten om hierin mee te gaan en zijn de benodigde middelen beschikbaar gesteld in de vorm van deelname in een converteerbare aandeelhouderslening van € 216.000.Risico's
Voor de gemeente Dalfsen bestaat formeel het risico van het verliezen van het geïnvesteerd kapitaal. Het risico is echter gering omdat Enexis opereert in een gereguleerde (energie)markt, onder toezicht van de Energiekamer. Daarnaast is het risico gering in relatie tot de (intrinsieke) waarde van Enexis Holding N.V. Daarnaast is het belangrijkste risico op dit moment de lagere dividenduitkeringen dan voorzien. Het risico is echter gemitigeerd middels een overeengekomen streefwaarde van € 100 miljoen voor het jaarlijkse dividend. De gemeente Dalfsen heeft met 64.662 aandelen een belang van 0,0433% belang in Enexis.
- Verbonden partij N. V. ROVA Gemeenten
Naam
N. V. ROVA Gemeenten
Website
Financiële gegevens
2018
2019
2020
Eigen vermogen
€ 32.516.000
€ 33.642.000
n.n.b.
Vreemd vermogen
€ 58.017.000
€ 61.391.000
n.n.b.
Resultaat
€ 5.783.643
€ 4.964.000
4.856.000
Gemeentelijke bijdrage
€ 1.954.114
€ 2.084.113
€ 2.023.633
Bron
voorlopig resultaat 2020
Beleidsvoornemens
ROVA heeft een nieuw strategiedocument vastgesteld voor de periode 2020 tot 2025. Missie: “ROVA werkt als maatschappelijke onderneming
samen met gemeenten en inwoners aan een mooie en schone leefomgeving, nu en in de toekomst.”Ontwikkelingen
Strategische doelen 2025
1. Minder verspilling van natuurlijke grondstoffen
2. Betere verwaarding van ingezamelde afvalstoffen
3. Optimalisatie van inzamelsystemen
4. Hogere klanttevredenheid
5. Duurzamere bedrijfsvoeringHet hergebruik van grondstoffen bevinden zich op een kantelpunt. Natuurlijke bronnen raken op en hergebruik van grondstoffen is nog in ontwikkeling. Hierdoor ontstaat onrust op de markt met bijvoorbeeld discussies over PMD, GFT, textiel en oud papier. Deze ontwikkelingen zijn ook actueel in onze regio.
Risico's
De gemeente loopt de volgende risico's:
- Dienstverleningsovereenkomst: stijging van de tarieven voor de diensten van ROVA.
- Aandelenbezit: Bij een tegenvallende exploitatie lagere dividenduitkering dan begroot.
- Achtergestelde lening: De geldlening betreft een achtergestelde lening ten opzichte van bancaire financiers, zodat ROVA in geval van ontbinding, surséance van betaling of faillissement pas verplicht is aflossing te voldoen nadat de op dat moment bestaande schulden van ROVA aan haar bancaire financiers zijn betaald.
De gemeente heeft met 360 aandelen 3,28% van het aandelenbezit van ROVA in haar bezit.
Besloten Vennootschap
- Verbonden partij CBL Vennootschap B. V.
Besloten Vennootschap
Naam
CBL Vennootschap B. V.
Website
Financiële gegevens
2018
2019
2020
Eigen vermogen
€ 137.536
€ 125.355
n.v.t.
Vreemd vermogen
€ 21.460
€ 5.006
n.v.t.
Resultaat
€ 21.460
€ 11.602 -/-
n.v.t.
Gemeentelijke bijdrage
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Bron
CBL Vennootschap BV
Beleidsvoornemens
n.v.t.
Ontwikkelingen
In de Algemene Vergadering van Aandeelhouders van 9 april 2020 heeft het bestuur van de vennootschap besloten de BV te op te heffen. Het restende bedrag van € 126.636 is naar rato van het aandelenbelang uitgekeerd aan de aandeelhouders. Het aandeel van Dalfsen was 0,0432%.
Risico's
n.v.t.
- Verbonden partij Vordering Enexis B. V.
Naam
Vordering Enexis B. V.
Website
Financiële gegevens
2018
2019
2020
Eigen vermogen
-/- € 2.034
-/- € 8.819
n.v.t.
Vreemd vermogen
€ 356.324.180
€ 9.083
n.v.t.
Resultaat
-/- € 11.206
-/- € 6.529
n.v.t.
Gemeentelijke bijdrage
Bron
Vordering op Enexis BV
Beleidsvoornemens
n.v.t.
Ontwikkelingen
In de Algemene Vergadering van Aandeelhouders van 9 april 2020 heeft het bestuur van de vennootschap besloten de BV te op te heffen. Op het tijdstip van opheffing van Vordering op Enexis BV waren alle schulden voldaan en geen resterende gelden meer aanwezig.
Risico's
n.v.t.
- Verbonden partij Verkoop Vennootschap B. V.
Naam
Verkoop Vennootschap B. V.
Website
Financiële gegevens
2018
2019
2020
Eigen vermogen
€ 112.694
€ 71.192
n.v.t.
Vreemd vermogen
€ 56.904
€ 16.256
n.v.t.
Resultaat
-/- € 38.240
-/- € 40.924
n.v.t.
Gemeentelijke bijdrage
Bron
Verkoop Vennootschap BV
Beleidsvoornemens
n.v.t.
Ontwikkelingen
In de Algemene Vergadering van Aandeelhouders van 9 april 2020 heeft het bestuur van de vennootschap besloten de BV te op te heffen. Het restende bedrag van € 83.723 is naar rato van het aandelenbelang uitgekeerd aan de aandeelhouders. Het aandeel van Dalfsen was 0,0432%.
Risico's
n.v.t.
- Verbonden partij CSV Amsterdam B. V.
Naam
CSV Amsterdam B. V.
Website
Financiële gegevens
2018
2019
2020
Eigen vermogen
€ 748.894
€ 451.905
€ 392.593
Vreemd vermogen
€ 60.083
€ 83.583
€ 27.162
Resultaat
-/- € 120.804
-/- € 294.085
€ 172.219
Gemeentelijke bijdrage
Bron
CSV Amsterdam BV
Beleidsvoornemens
n.v.t.
Ontwikkelingen
Bij de verkoop van de aandelen Essent in 2014 is overeengekomen, om een deel van de verkoopprijs niet direct uit te betalen aan de verkopende aandeelhouders, maar te reserveren voor mogelijke claims. CSV Amsterdam B.V. is hiermee belast.
Op 20 april 2020 heeft CSV Amsterdam B.V. een vaststellingsovereenkomst ondertekend waarin een minnelijke schikking is getroffen voor de afwikkeling van alle geschillen. De vennootschap zal voorlopig nog voortbestaan om het bezwaar en/of beroep te voeren tegen de naheffingsaanslag afvalstoffenbelasting.
In verband met de voorgenomen opheffing heeft er in 2020 een uitkering plaatsgevonden van € 3.527.Risico's
n.v.t.
- Verbonden partij Publiek Belang Elektriciteitsproductie B. V.
Naam
Publiek Belang Elektriciteitsproductie B. V.
Website
Financiële gegevens
2018
2019
2020
Eigen vermogen
€ 1.605.524
€ 1.589.543
€ 1.569.395
Vreemd vermogen
€ 22.928
€ 455.015
€ 19.533
Resultaat
-/- € 14.721
-/- € 15.402
-/- € 20.148
Gemeentelijke bijdrage
Bron
Publiek Belang Elektriciteitsproductie BV
Beleidsvoornemens
n.v.t.
Ontwikkelingen
Het General Escrow fonds is in juni 2016 geliquideerd en als gevolg van contractuele verplichtingen nog in stand gehouden. Het bestuur van de vennootschap is in overleg met de andere contractuele partijen om na te gaan wanneer de contractuele verplichtingen voortijdig kunnen worden beëindigd en de vennootschap vervolgens kan worden ontbonden. Het doel is dat de vennootschap in 2021 op te heffen en de resterende liquide middelen uit te keren aan de aandeelhouders naar rato van het aandelenbelang. Het aandelenbelang voor Dalfsen is 0,0432%.
Risico's
n.v.t.
Vereniging
- Verbonden partij Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG)
Vereniging
Naam
Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG)
Website
https://vng.nl/
Financiële gegevens
2018
2019
2020
Eigen vermogen
€ 61.975
€ 64.627.000
n.n.b.
Vreemd vermogen
€ 66.722.000
€ 73.507.000
n.n.b.
Resultaat
-/- € 879.000
-/- € 1.174.000
n.n.b.
Gemeentelijke bijdrage
€ 39.913
€ 41.810
€ 43.497
Bron
Beleidsvoornemens
Samen werken aan een krachtige lokale overheid en het vormen van een sterk netwerk voor kennisontwikkeling en onderlinge kennisdeling, waarin met elkaar én met andere partijen wordt samengewerkt aan verbetering van de gemeentelijke uitvoering en dienstverlening en de grote maatschappelijke en bestuurlijke opgaven die op de gemeenten afkomen.
Ontwikkelingen
Het jaarlijks opstellen van een uitvoeringsagenda met daarin de aandachtspunten voor het komende kalenderjaar.
Risico's
Beperkt tot de jaarlijkse bijdrage.
- Verbonden partij Vereniging van Gemeenten Aandeelhouders binnen Noord Nederland (VEGANN)
Naam
Vereniging van Gemeenten Aandeelhouders binnen Noord Nederland (VEGANN)
Website
Financiële gegevens
2018
2019
2020
Eigen vermogen
€ 29.085
€ 28.593
€ 28.563
Vreemd vermogen
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Resultaat
-/- € 509
-/- € 522
€ 9.561
Gemeentelijke bijdrage
€ 0
€ 0
€ 686
Bron
VEGANN
Beleidsvoornemens
Naast het behartigen van de gemeentelijke financiële belangen van de Noordelijke gemeenten voor zover die voortvloeien uit hun aandeelhouderschap in de te ’s Hertogenbosch gevestigde naamloze vennootschap “Enexis Holding N.V zoals dividend beleid, het behartigen van de gemeentelijke belangen bij energietransitie en vraag van Enexis voor versterken eigen vermogen.
Ontwikkelingen
Zie beleidsvoornemens.
Risico's
Beperkt tot de jaarlijkse bijdrage.