7.6 WMO | 545.000 | V |
---|
De belangrijkste afwijkingen zijn:
Hulp bij het Huishouden, nadeel € 11.000
De cliëntenaantallen, en daarmee de kosten, zijn in 2020 gestegen. De invoering van het abonnementstarief, een vaste eigen bijdrage Wmo van € 19 per maand, speelt hier een rol. De stijging in cliëntenaantallen was reeds verwacht en verantwoord in de tweede bestuursrapportage (structureel nadeel € 220.000). Het werkelijke nadeel in 2020 is licht hoger uitgevallen.
Beschermd wonen en maatschappelijke opvang, voordeel € 256.000
Er is € 256.000 meer ontvangen vanuit de centrumgemeente dan begroot als gevolg van vrijval van middelen beschermd wonen en maatschappelijke opvang.
Wmo-begeleiding - Zorg in Natura, voordeel € 35.000
De aantallen voorzieningen bij de Wmo-begeleiding sinds de 2e helft van 2020 af als gevolg van meer sturing op de Wlz en toetsing van indicaties. Daarnaast heeft er vanwege corona minder vervoer naar dagbesteding plaatsgevonden.
Wmo-begeleiding - ambulantisering GGZ, voordeel € 40.000
Betreft incidentele middelen brede aanpak dak- en thuisloosheid voor inzet projectleider beschermd thuis. Gezien voorbereiding decentralisatie beschermd thuis pas in 2021 plaatsvindt wordt hier een voordeel gerealiseerd. Deze middelen worden overgeheveld naar 2021.
Daarnaast zijn in 2020 incidenteel middelen beschikbaar gesteld voor Ambulantisering GGZ. Een deel van de middelen is eind 2020 ingezet voor een pilot algemene voorziening dagbesteding. Het andere deel van de middelen wordt ingezet voor de realisatie van inloopvoorzieningen GGZ in 2021.
Deze middelen worden overgeheveld naar 2021.
Eigen bijdrage Wmo, nadeel € 58.000
Sinds de uitvoering van het minimabeleid door het CAK - en de inning van het abonnementstarief ook voor algemene voorzieningen per 2020 - vinden er meer kwijtscheldingen plaats voor minima dan toen dit nog via de gemeente liep. Daarnaast is een daling te zien van het aantal Wmo-voorzieningen, wat mede een verklaring kan zijn van de dalende inkomsten vanuit eigen bijdrage Wmo. Op dit moment is echter nog niet inzichtelijk hoeveel van de daling van de eigen bijdrage Wmo te verklaren is doordat er minder Wmo-voorzieningen uitstaan. Het CAK heeft de Wmo-monitor opgeheven, en heeft aangegeven rapportages beschikbaar te stellen via een ander systeem.
Pgb Wmo, voordeel € 49.000
De aantallen cliënten en uitgaven op pgb zijn al meerdere jaren stabiel. Ook in 2020 is minder uitgegeven dan begroot. Op basis van deze ervaringen kan het pgb-budget structureel naar beneden bijgesteld worden. Op deze manier wordt een gedeelte van de taakstelling op de Wmo structureel ingevuld. Dit wordt meegenomen in de PPN 2022-2025.
Fysieke hulpmiddelen en aanpassingen, voordeel € 158.000
In 2020 zijn minder aanvragen binnengekomen voor fysieke hulpmiddelen zoals rolstoelen, scootmobiels en woningaanpassingen. Het vermoeden is dat Corona hier een grote rol heeft gespeeld, waardoor inwoners meer aan huis zijn gekluisterd, en er daardoor minder een beroep is gedaan op de Wmo. Mogelijk leidt dit tot een toename van (uitgestelde) aanvragen in 2021 en verder.
Leveranciers konden gemaakte meerkosten i.v.m. corona (bv mondkapjes, desinfectiemiddelen etc) declareren bij de gemeente. Er komen mogelijk nog facturen binnen voor de regeling meerkosten corona waar wij op dit moment geen zicht op hebben.
Taxivervoer Wmo, voordeel € 75.000
In 2020 zijn er minder uitgaven geweest aan taxivervoer i.v.m. een sterk verminderd aantal ritten als logisch gevolg van Corona. Voor het taxivervoer is de vervoerder in de maanden maart t/m juni gecompenseerd voor 80% van de niet-gereden ritten. De bedragen zijn gebaseerd op het aantal ritten in de maanden januari en februari van 2020.
Afwijkingen salarissen, voordeel € 8.000
Dit maakt onderdeel uit van de totale analyse salariskosten dat centraal wordt toegelicht.
Meerkosten-regeling en omzetgaranties Wmo
In de periode maart tot en met juni 2020 zijn er omzetgaranties verstrekt aan zorgaanbieders voor de Wmo-begeleiding en de Hulp bij het Huishouden om (acute) liquiditeitsproblemen te voorkomen als gevolg van de corona-crisis en de gevolgen van de corona-crisis voor de financiële positie van deze zorgaanbieders te neutraliseren. Daarnaast konden zorgaanbieders en leveranciers gemaakte meerkosten i.v.m. corona (bv mondkapjes, desinfectiemiddelen etc.) declareren bij de gemeente. Deze kosten zijn verwerkt in bovengenoemde voordelen en nadelen.