Het beleidskader
Het beleidsplan integraal beheer openbare ruimte vormt het beleidskader voor het onderhoud van de gemeentelijke wegen. Met het beleidsplan is het gewenste onderhoudsniveau en zijn de benodigde financiële middelen vastgelegd. Met het vastgestelde niveau wordt ingezet op het behoud van onze duurzame en veilige wegen. Het beleid is uitgewerkt in het vastgestelde wegenbeheerplan (college van B&W 12 juni 2017).
Kwantitatieve en kwalitatieve indicatoren
De omvang van het gemeentelijke wegennet bestaat naast bermen en bermsloten uit ongeveer 2,8 miljoen vierkante meter verhard oppervlak en ongeveer 0,2 miljoen vierkante meter onverharde en half verharde paden en rijbanen.
De onderhoudstoestand van wegen is onderverdeeld naar de volgende vier thema’s: duurzaamheid, veiligheid, comfort en aanzien. De onderhoudstoestand wordt beoordeeld conform de beeldkwaliteitscatalogus openbare ruimte en aan de hand van de criteria voor rationeel wegbeheer van het CROW.
Voor duurzaamheid en veiligheid geldt het beeldkwaliteitsniveau B (voldoende – functioneel), die is vertaald naar het zogenoemde kwaliteitsniveau R voor rationeel wegbeheer, waarbij het percentage verharding "onvoldoende" lager of gelijk is aan 4%. Voor aanzien geldt het beeldkwaliteitsniveau C (Matig), waarbij het percentage verharding "onvoldoende" lager of gelijk is aan 7%.
Indicator | Bron | 2016 | 2018 | 2020 |
---|---|---|---|---|
Duurzaamheid percentage verharding onvoldoende ≤ 4% | Inspectie | 4% | 9% | 3% |
Veiligheid percentage verharding onvoldoende ≤ 4% | Inspectie | 4% | 9% | 2% |
Aanzien percentage verharding onvoldoende ≤ 7% | Inspectie | 7% | 14% | 3% |
Vanuit de inspectie van 2018 was gebleken dat de kwaliteit van wegen voor duurzaamheid, veiligheid en aanzien procentueel was gedaald. In 2019 hebben wij de nodige onderhoudsmaatregelen toegepast. In 2020 is een nieuwe inspectieronde uitgevoerd waarbij de kwaliteit van de wegen voor duurzaamheid, veiligheid en aanzien weer is toegenomen.
Financiële consequenties beleidsdoel
De totale lasten/baten voor wegen (exclusief apparaatskosten) vallen onder programma 3 Beheer openbare ruimte en omvatten de verharde en onverharde wegen. Het budget is opgedeeld in regulier budget en budget voor groot onderhoud. Dit budget is exclusief het budget voor het reinigen van de openbare ruimte maar inclusief het budget voor bermen in het buitengebied.
Financiële consequenties beleidsdoel
x € 1.000 | Begroting 2020 | Rekening 2020 |
---|---|---|
Regulier budget | 375 | 357 |
x € 1.000 | Begroting 2020 | Rekening 2020 |
---|---|---|
Groot onderhoud | 786 | 813 |