Paragrafen

2 Weerstandsvermogen en risicobeheersing

Het netto-risico op basis van de geïnventariseerde risico's bedraagt € 4.268.000. In de in 2020 vastgestelde Nota Weerstandsvermogen is besloten om het risico te bepalen aan de hand van de Monte Carlo simulatie.
De Monte Carlo simulatie is een (statistische) benadering waarbij niet één keer, maar vele malen het proces wordt gesimuleerd waardoor de uitkomst meer representatief is (risicosimulatie). De Monte Carlo simulatie wordt vaak in wetenschappelijke toepassingen gebruikt. Bij de Monte Carlo analyse hanteren we de volgende uitgangspunten:
- rekenen met maximumbedrag ingeschatte geldgevolg;
- rekenen met een zekerheidspercentage van 90%, en;
- ronden de uitkomst af naar boven op een veelvoud van € 100.000.

De berekening van het benodigd weerstandsvermogen met de Monte Carlo simulatie komt voor de jaarrekening 2020 uit op een bedrag van € 3.100.000.
De Monte Carlo simulatie is voor het eerst toegepast om de berekening van de benodigde weerstandscapaciteit voor de begroting 2021 en nu voor de jaarrekening 2020. Door de gewijzigde systematiek kan er geen vergelijking plaatsvinden met eerdere berekeningen.

Voor de incidentele weerstandscapaciteit is de algemene reserve vaste buffer beschikbaar waarvan de hoogte op grond van de vastgestelde nota reserves en voorzieningen (2019 – 2022) als volgt wordt bepaald:  
De ‘algemene reserve vaste buffer’ is in het bijzonder ingesteld voor het afdekken van risico’s. De reserve is uitsluitend bedoeld om in te zetten als daarvoor geen andere (reserve)middelen meer beschikbaar zijn. De reserve heeft dus een bufferfunctie.
Jaarlijks wordt bij het vaststellen van de begroting de hoogte van de algemene reserve vaste buffer vastgesteld op dezelfde hoogte als de benodigde weerstandscapaciteit. Om jaarlijkse schommelingen te voorkomen wordt het minimum naar boven afgerond.
De algemene reserve vaste buffer is bij de vaststelling van de begroting 2021 per 1 januari 2021 vastgesteld op een bedrag van € 3.500.000.  

Op basis van onderstaande tabel wordt de waardering van de ratio's gedaan. De raad heeft bij de vaststelling van de huidige Nota Weerstandsvermogen bepaald, dat de ratio minimaal 2 - uitstekend, moet zijn.

Waarderingscijfer

Ratio weerstandsvermogen

Betekenis

A

> 2,0

Uitstekend

B

1,4 < x < 2,0

Ruim voldoende

C

1,0 < x < 1,4

Voldoende

D

0,8 < x < 1,0

Matig

E

0,6 < x < 0,8

Onvoldoende

F

< 0,6

Ruim onvoldoende

Indien de beschikbare weerstandscapaciteit gedeeld wordt door de benodigde weerstandscapaciteit uit de risicosimulatie ontstaat de ratio weerstandsvermogen

Ratio weerstandsvermogen

2020

2019

2018

Benodigde weerstandscapaciteit

3.100.000

2.886.300

3.325.500

Beschikbare weerstandscapaciteit

18.083.659

17.102.197

16.426.000

- waarvan incidenteel

15.361.659

14.252.197

13.699.000

- waarvan structureel

2.722.000

2.850.000

2.727.000

Benodigd versus beschikbaar (ratio weerstandsvermogen)

5,8

5,9

4,9

De gemeente Dalfsen behaalt met een ratio van 5,8 waarderingscijfer A (exclusief grondexploitatie). Dit betekent dat de gemeente in zeer ruime mate in staat is om tegenvallers op te vangen zonder dat dit de continuïteit van de organisatie in gevaar brengt. De norm die wij voor ons zelf hebben gesteld is een score van minimaal 2 (uitstekend).  In vergelijking met andere gemeenten scoren wij zeer hoog.

Uit bovenstaande tabel blijkt dat de ratio ten opzichte van de jaarrekening 2019 bijna gelijk is gebleven. Dit komt door de combinatie van stijging van het risico en gelijktijdige stijging van het totale weerstandsvermogen.

Wijzigingen in de top 10 risico's ten opzichte van de jaarrekening 2019 en specifieke aandachtspunten:

  • De inschatting van het risicobedrag "Algemene Uitkering" is naar boven bijgesteld. De concept uitkomsten van de in 2020 uitgevoerde onderzoeken naar een nieuwe verdeelmodel voor de algemene uitkering, zijn inmiddels bekend en geven diverse herverdeeleffecten. Gelet op de discussies over deze herverdeeleffecten is nog niet bekend, hoe de definitieve aanpassing(en) er uit gaan zien. Gelet op deze onzekerheid is het risico naar boven bijgesteld.
  • Door verdere uitbreiding van interne processen en kennis is het risico "naheffing belastingdienst" lager ingeschat.
  • Het risico voor "aanschaf nieuw financieel pakket" is vervallen en het pakket is inmiddels (januari 2021) operationeel.
  • Als nieuw risico's is opgenomen "De effecten Covid-19".
  • Het risico "Beperkte beschikbaarheid gekwalificeerd personeel" is naar beneden bijgesteld. Bij het opstellen van de jaarrekening 2019 was de inschatting dat er sprake was van een beperkt aanbod vanwege een aantrekkende arbeidsmarkt. Door het Covid-19 is de situatie gewijzigd en beperkt het risico zich tot bepaalde specialistische functies/functiegroepen.
Deze pagina is gebouwd op 06/10/2021 17:37:45 met de export van 06/10/2021 10:23:51