Thema | Risicogebeurtenis | Oorzaak | Mogelijk gevolg | Beheersmaatregel |
---|
Onderwerp | Omschrijving van het risico | Oorzaak van het risico | Aangeven wat gevolgen kunnen zijn, op moment dat een risico zich daadwerkelijk voordoet | Benoemen of en zo ja welke beheersmaatregel of maatregelen genomen kunnen worden. |
---|
Informatieveiligheid | - hacken en gijzelen digitale omgeving
- onjuiste verwerking persoons-gegevens
| - oneigenlijk binnen dringen gemeentelijke digitale omgeving
- foutief handelen bij verwerking persoonsgegevens
- niet volgen afgesproken procedures
- verhoogde kwetsbaarheid door thuiswerken vanwege Corona
| - stil vallen reguliere werkzaamheden
- betalen afkoopsom
- beschikbaar komen persoonsgegevens
- identiteitsfraude burger met financiële en/of maatschappelijke gevolgen
- opleggen boetes door autoriteit persoonsgegevens bij overtreden regels AVG
| - specifieke aandacht besteden aan bewustwording personeel mbt. informatieveiligheid en omgaan met privacy gevoelige gegevens
- up to date beveiliging systemen en netwerken (ook thuis)
- binnen IC toetsen naleving vastgelegde procedures en richtlijnen omtrent informatiebeveiliging en melden datalekken
- onafhankelijk positioneren functionaris gegevensbescherming en chief information security officer
- met bijzondere interne controle specifieke aandacht schenken aan AVG
- herpositionering privacy officer in team informatiebeheer
|
---|
Wonen | - niet tijdig kunnen voldoen aan de gevraagde woonbehoefte
| - onvoldoende uitgeefbare bouwlocaties of woningbouwtypen beschikbaar
- geen geldig bestemmings-plan voor woningbouw locaties
- bezwaar en beroep procedures wat leidt tot vertraging
| - vertrek inwoners naar andere gemeente
- vertraging uitgifte
- geen uitvoering kunnen geven aan woonvisie (doelstelling woningproductie (aantal/type) blijft achter)
| - planmatig zorgen voor vroegtijdig aankoop en bouwrijp maken
- zorgen actuele bestemmingsplannen (afgestemd op huidig en toekomstig gebruik
- in planning vroegtijdig rekening houden met (mogelijke aanvullende) onderzoeken
- inhuur externen waardoor bestemmingsplanprocedures versneld/met voorrang in uitvoering kunnen worden genomen.
|
---|
Ondermijning | - het onbedoeld en onbewust faciliteren van criminelen door bv. het verlenen van vergunningen en subsidies
| - dienstverlenende instelling kan leiden tot misbruik door derden
- beperken regeldruk maakt misbruik mogelijk
| - onbewust bijdragen aan verdere verspreiding of ondersteuning van criminele netwerken, witwassen, integriteitsschendingen etc.
| - vergoten weerbaarheid bestuur en ambtelijke organisatie, door publicaties internet, voorlichting tijdens werkoverleggen, etc;
- verstrekken richtlijnen hoe te handelen bij onderbuikgevoelens of concrete aanwijzingen voor ondermijnende activiteiten.
- instelling algemeen mailadres ondermijning@dalfsen voor centraal verzamelen en doorgeven onderbuikgevoelens
- met behulp van RIEC ON en data-analyses verdachte situaties in beeld brengen
|
---|
Burger c.q. overheidsparticipatie | | - ontbreken kaders en regie
- ontbreken ambtelijke capaciteit
| - onvoldoende belangenafweging door college en raad mogelijk
- ontbreken van draagvlak (bij alle betrokkenen)
- minder efficiënte participatieprocessen
- verschillende uitvoeringen door ontbreken kaders
| - participatie meer prioriteit geven door kaders te bepalen en regie te bewerkstelligen
- maken concrete werkafspraken en ambtelijke inzet
|
---|
Omgevingswet | - niet tijdig kunnen aansluiten op het Digitaal Stelsel Omgevingswet incl. implementatie van lokale VTH- en plansoftware
| - beperkte implementatietijd nieuwe VTH-software
| - niet geautomatiseerd kunnen ontvangen en behandelen van aanvragen voor de omgevingsvergunning
- tijdige en correcte dienstverlening komt onder druk te staan
| - regelmatige gesprekken met software leverancier over voortgang
|
---|
Omgevingswet | - niet of niet op tijd voldoen aan de minimale vereisten van de wet op de invoeringsdatum
- werkprocessen onder de Omgevingswet niet op orde (o.a. VTH-processen, werkproces Omgevingsplan, Omgevingstafel, adviesrecht raad en gemeentelijke adviescommissie omgevingskwaliteit)
- gewenste cultuurverandering en werken vanuit andere rollen komt onvoldoende op gang, bestuur en medewerkers zijn onvoldoende voorbereid op gewijzigde rollen en processen
| - vernieuwen alle werkprocessen en aanpassen aan de vereisten van de Omgevingswet
- aanzienlijke inzet vanuit de lijnorganisatie gevraagd binnen bestaande formatie
| - vermindering niveau dienstverlening
- niet binnen de wettelijke termijnen kunnen besluiten over aanvragen voor een omgevingsvergunning
- aanvragen niet in behandeling kunnen nemen
| - sturen op planning programmaplan Omgevingswet en juiste prioritering werkzaamheden
- zorgen voor voldoende beschikbaarheid personele inzet
- twee keer per jaar voortgangsrapportages aan Raad, College, DT en met vermelding risico's
|
---|
Corona gevolgen | | - besmetting met Covid-19 virus
- langdurig digitaal thuiswerken
| - beperkte gemeentelijke dienstverlening
- geheel of gedeeltelijk stilvallen bestuurlijk proces en uitvoering gemeentelijk beleid
- uitval personeel
- toename werkdruk
| - faciliteren van voldoende en veilige contact mogelijkheden met inwoners en bedrijven, zowel fysiek als digitaal
- zorgen voor zo veilige mogelijke werkomgeving
- treffen voorzorgsmaatregelen
- faciliteren thuiswerken en digitaal vergaderen
- extra aandacht en contact thuiswerkend personeel
|
---|
Duurzaamheid | - niet halen doelen beleidsplan duurzaamheid 2017-2025 om in 2050 circulair, aardgasvrij en energieneutraal te zijn
| - hebben onvoldoende draagvlak en medewerking van betrokkenen
- onvoldoende capaciteit electriciteitsnet
- geen of onvoldoende landelijke ondersteuning
| - bij onvoldoende draagvlak vertraging in de energietransitie
- minder draagvlak inwoners en ondernemers voor behalen doelen
| - stap voor stap lokale projecten met lokale partijen realiseren
- vroegtijdig starten participatietrajecten om draagvlak te creëren
- goede afstemming lobby richting netwerkbedrijven (via RES)
- alert zijn op ontwikkelingen
|
---|
Bedrijfsvoering | - kwetsbaarheid ten aanzien van continuïteit van de bedrijfsvoering
| - werkdruk (mede als gevolg van corona)
- verloop personeel
- moeilijk in te vullen (cruciale) functies met gekwalificeerd personeel als gevolg van krappe arbeidsmarkt
| - uitval personeel
- niet realiseren beleidsdoelstellingen
- beperktere gemeentelijke dienstverlening
| - uitstel werkzaamheden en/of aantrekken extra (tijdelijk) personeel
- opstellen notitie aantrekkelijk werkgeverschap om concrete instrumenten te ontwikkelen ter bevordering van het 'aantrekkelijk werkgeverschap'
|
---|