Paragrafen

2 Weerstandsvermogen en risicobeheersing

De niet-financiële risico’s, zoals bijvoorbeeld bestuurlijke, juridische, imago- en frauderisico’s, hebben niet altijd direct een financiële impact, maar kunnen (op termijn) wel grote gevolgen hebben voor de gemeente.

De inventarisatie van de 'niet-financiële' risico's is voor het eerst uitgevoerd voor de begroting 2021 en nu voor de jaarrekening 2020. Dit moet gezien worden als een eerste stap in een proces van verdergaande bewustwording, waarbij sprake is van het verhogen van het risicobewustzijn van de organisatie en het doorlopend beheren (in beeld brengen van) en beheersen van alle typen risico's. Uit de inventarisatie voor de jaarrekening 2020 zijn de volgende 9 niet-financiële risico's in beeld gebracht.

Overzicht niet-financiële risico's

Thema

Risicogebeurtenis

Oorzaak

Mogelijk gevolg

Beheersmaatregel

Onderwerp

Omschrijving van het risico

Oorzaak van het risico

Aangeven wat gevolgen kunnen zijn, op moment dat een risico zich daadwerkelijk voordoet

Benoemen of en zo ja welke beheersmaatregel of maatregelen genomen kunnen worden.

Informatieveiligheid

  • hacken en gijzelen digitale omgeving
  • onjuiste verwerking persoons-gegevens
  • oneigenlijk binnen dringen gemeentelijke digitale omgeving
  • foutief handelen bij verwerking persoonsgegevens
  • niet volgen afgesproken procedures
  • verhoogde kwetsbaarheid door thuiswerken vanwege Corona
  • stil vallen reguliere werkzaamheden
  • betalen afkoopsom
  • beschikbaar komen persoonsgegevens
  • identiteitsfraude burger met financiële en/of maatschappelijke gevolgen
  • opleggen boetes door autoriteit persoonsgegevens bij overtreden regels AVG
  • specifieke aandacht besteden aan bewustwording personeel mbt. informatieveiligheid en omgaan met privacy gevoelige gegevens
  • up to date beveiliging systemen en netwerken (ook thuis)
  • binnen IC toetsen naleving vastgelegde procedures en richtlijnen omtrent informatiebeveiliging en melden datalekken
  • onafhankelijk positioneren functionaris gegevensbescherming en chief information security officer
  • met bijzondere interne controle specifieke aandacht schenken aan AVG
  • herpositionering privacy officer in team informatiebeheer

Wonen

  • niet tijdig kunnen voldoen aan de gevraagde woonbehoefte
  • onvoldoende uitgeefbare bouwlocaties of woningbouwtypen beschikbaar
  • geen geldig bestemmings-plan voor woningbouw locaties
  • bezwaar en beroep procedures wat leidt tot vertraging
  • vertrek inwoners naar andere gemeente
  • vertraging uitgifte
  • geen uitvoering kunnen geven aan woonvisie (doelstelling woningproductie (aantal/type) blijft achter)
  • planmatig zorgen voor vroegtijdig aankoop en bouwrijp maken
  • zorgen actuele bestemmingsplannen (afgestemd op huidig en toekomstig gebruik
  • in planning vroegtijdig rekening houden met (mogelijke aanvullende) onderzoeken
  • inhuur externen waardoor bestemmingsplanprocedures versneld/met voorrang in uitvoering kunnen worden genomen.

Ondermijning

  • het onbedoeld en onbewust faciliteren van criminelen door bv. het verlenen van  vergunningen en subsidies
  • dienstverlenende instelling kan leiden tot misbruik door derden
  • beperken regeldruk maakt misbruik mogelijk
  • onbewust bijdragen aan verdere verspreiding of ondersteuning van criminele netwerken, witwassen, integriteitsschendingen etc.
  • vergoten weerbaarheid bestuur en ambtelijke organisatie, door publicaties internet, voorlichting tijdens werkoverleggen, etc;
  • verstrekken richtlijnen hoe te handelen bij onderbuikgevoelens of concrete aanwijzingen voor ondermijnende activiteiten.
  • instelling algemeen mailadres ondermijning@dalfsen voor centraal verzamelen en doorgeven onderbuikgevoelens
  • met behulp van RIEC ON en data-analyses verdachte situaties in beeld brengen

Burger c.q. overheidsparticipatie

  • participatie ad hoc
  • ontbreken kaders en regie
  • ontbreken ambtelijke capaciteit
  • onvoldoende belangenafweging door college en raad mogelijk
  • ontbreken van draagvlak (bij alle betrokkenen)
  • minder efficiënte participatieprocessen
  • verschillende uitvoeringen door ontbreken kaders
  • participatie meer prioriteit geven door kaders te bepalen en regie te bewerkstelligen
  • maken concrete werkafspraken en ambtelijke inzet

Omgevingswet

  • niet tijdig kunnen aansluiten op het Digitaal Stelsel Omgevingswet incl. implementatie van lokale VTH- en plansoftware
  • beperkte  implementatietijd nieuwe VTH-software
  • niet geautomatiseerd kunnen ontvangen en behandelen van aanvragen voor de omgevingsvergunning
  • tijdige en correcte dienstverlening komt onder druk te staan
  • regelmatige gesprekken met software leverancier over voortgang

Omgevingswet

  • niet of niet op tijd voldoen aan de minimale vereisten van de wet op de invoeringsdatum
  • werkprocessen onder de Omgevingswet niet op orde (o.a. VTH-processen, werkproces Omgevingsplan, Omgevingstafel, adviesrecht raad en gemeentelijke adviescommissie omgevingskwaliteit)
  • gewenste cultuurverandering en werken vanuit andere rollen komt onvoldoende op gang, bestuur en medewerkers zijn onvoldoende voorbereid op gewijzigde rollen en processen
  • vernieuwen alle werkprocessen en aanpassen aan de vereisten van de Omgevingswet
  • aanzienlijke inzet vanuit de lijnorganisatie gevraagd binnen bestaande formatie
  • vermindering niveau dienstverlening
  • niet binnen de wettelijke termijnen kunnen besluiten over aanvragen voor een omgevingsvergunning
  • aanvragen niet in behandeling kunnen nemen
  • sturen op planning programmaplan Omgevingswet en juiste prioritering werkzaamheden
  • zorgen voor voldoende beschikbaarheid personele inzet
  • twee keer per jaar voortgangsrapportages aan Raad, College, DT en met vermelding risico's

Corona gevolgen

  • actieve virussen
  • besmetting met Covid-19 virus
  • langdurig digitaal thuiswerken
  • beperkte gemeentelijke dienstverlening
  • geheel of gedeeltelijk stilvallen bestuurlijk proces en uitvoering gemeentelijk beleid
  • uitval personeel
  • toename werkdruk
  • faciliteren van voldoende en veilige contact mogelijkheden met inwoners en bedrijven, zowel fysiek als digitaal
  • zorgen voor zo veilige mogelijke werkomgeving
  • treffen voorzorgsmaatregelen
  • faciliteren thuiswerken en digitaal vergaderen
  • extra aandacht en contact thuiswerkend personeel

Duurzaamheid

  • niet halen doelen beleidsplan duurzaamheid 2017-2025 om in 2050 circulair, aardgasvrij en energieneutraal te zijn
  • hebben onvoldoende draagvlak en medewerking van betrokkenen
  • onvoldoende capaciteit electriciteitsnet
  •  geen of onvoldoende landelijke ondersteuning
  • bij onvoldoende draagvlak vertraging in de energietransitie
  • minder draagvlak inwoners en ondernemers voor behalen doelen
  • stap voor stap lokale projecten met lokale partijen realiseren
  • vroegtijdig starten participatietrajecten  om draagvlak te creëren
  • goede afstemming lobby richting netwerkbedrijven (via RES)
  • alert zijn op ontwikkelingen

Bedrijfsvoering

  • kwetsbaarheid ten aanzien van continuïteit van de bedrijfsvoering
  • werkdruk (mede als gevolg van corona)
  • verloop personeel
  • moeilijk in te vullen (cruciale) functies met gekwalificeerd personeel als gevolg van krappe arbeidsmarkt
  • uitval personeel
  • niet realiseren beleidsdoelstellingen
  • beperktere gemeentelijke dienstverlening
  • uitstel werkzaamheden en/of aantrekken extra (tijdelijk) personeel
  • opstellen notitie aantrekkelijk werkgeverschap om concrete instrumenten te ontwikkelen ter bevordering van het 'aantrekkelijk werkgeverschap'
Deze pagina is gebouwd op 06/10/2021 17:37:45 met de export van 06/10/2021 10:23:51